čtvrtek 15. září 2016

Silva Nigra - Světlonoš

         
                     


                                                 Nic není nemožné pro ty, kterých se dotknul archetyp Zla!

" I přes ortodoxní tvář Silva Nigra zde máme desku, pojící k sobě jak krásu, eleganci, tak pocity nenávisti, pohrdání a zloby. Lucifer je krásná bytost, jenž vás omámí svou oslnivou tváří, stejně tak Silva Nigra nahrála materiál, omamující posluchače temnou krásou, zvrácenou romantikou a špinavou, podzemní podstatou black metalu, který je až na dno zapuštěn kořeny v chladném Norsku."


Silva Nigra platí za kultovní těleso, alespoň na tuzemské scéně, i přes fakt, že se tato démonická entita pohybuje hluboko ve smrdutém podzemí a jsou zde i věhlasnější spolky. Recenzované démonické jméno však patří mezi českou black metalovou smetánku, a to rozhodně právem, které si pánové poctivě vydobyli. Tak jako mnohé bandy, i Silva Nigra si procházela postupem času vývojem, rozdělujícím řady fanoušků do více táborů. Kdyby si neznalý člověk pustil debutovou desku “Chlad noci” a po sléze okusil “Světlonoše”, nejspíše by ani nepoznal, že se jedná o tutéž skupinu. Hudební těleso postavené především na ramenou kytaristů Skullthrona a Akharon se na začátku svojí kariéry prezentovalo typickým raw výrazivem. Primitivní forma nenávisti, s mírně nevyváženým soundem, avšak v tomto případě naopak přidávajícím desce na děsivosti a atmosféře.


S ubíhajícími roky se však tvář hordy Silva Nigra měnila, stejně jako samotný Satan vystupuje mezi lidskou chásku pod mnoha podobami. První známky progresu uctívala deska “The New Age for the New God”, nabízející posluchači špičkovou produkci mířící na ty nejvyšší mety, a rovněž anglické otextování, nepřijaté mnoha fanoušky. Příznivci podzemních zvuků materiál také nepřijali za svůj, ale i tak si písně našly cestu k srdcím nemála nových nadšenců. Současnou tvář bestie Silva Nigra ovšem začalo formovat rozporuplně přijaté, podle mého však vysoce kvalitní dílo “Bible bolestných nářků”, vyznačující se příklonem k větší pestrosti, co se melodiky i temp týče (materiál však upřednostňoval pomalé, melodické motivy s důrazem na hnilobnou atmosféru). Stejný směr následuje i novinkové album “Světlonoš”, vydané pod labelem Seven Gates of Hell.

Yaldabaoth – Saklas - Samael

Vítá své milé v lůně stvoření

Zesnulé se jménem Jahve na rtech

Co doufali v klid a vykoupení

Přesto “Světlonoš” z předchozí desky pouze čerpá a vychází. Rozvíjí rozměry temnoty do netušených tvarů a nese se ve znamení absence umrznutí na mrtvém bodě (ostatně Silva Nigra nikdy nijak výrazně nestagnovala). V prvé řadě vás trkne do ucha větší vyváženost pomalých, melodický pasáží s těmi rychle uhánějícími. “Zrada odjinud” vám ihned nabídne všechny výrazové prostředky, které vás čekají s ubíhající stopáží alba. Proto očekávejte silné melodické motivy, postavené na kvalitních riffech, rovnou měrou se však dělící o sousto tučného, křesťanského masa s dravými, kulometnými pasážemi.


Co se mi však na nové tváři Silva Nigra líbí nejvíce, je dominantní vokál o proti zbytku, díky němuž vynikají jak perfektní texty, tak jeho silné melodické postupy. Akharom sice nikdy nezosobňoval výrazy podobné slovu barvitost hlasu, jenže jeho projev má notnou dávku uhrančivé agrese a nenávisti. Upřímně, považuji jeho počínání za jedno z nejpůsobivějších na české scéně. Díky němu má každá kompozice svůj vlastní řád a svou vlastní podobu, a to i přes ortodoxní přednes celého materiálu.

Silva Nigra samotného nositele světla představuje v typickém nekro špinavém hávu, ale rozhodně nečekejte žádnou zprzněnou produkci. Sound “Světlonoše” je vybarvován ostře, jako kdyby vás probodával pekelný zrak Satanův, ale nehledejte tu neduh, vyskytující se u mnoha jiných jmen, tedy plochost produkce. Asagova basa vše zahušťuje jak má a riffy se plazí jeden přes druhého jako hadi obmotávajíc obřadní oběť. Jak jsem zmínil výše, vokální party dominují, ne jen melodikou, ale jsou hlasitostí tak na úrovni ostatních instrumentů (i malinko hlasitější), aniž by však narušovaly celek, a vy se tak nemohli soustředit na mistrovsky vystavěné kytarové party.

Loutkáři zpití požitkem nadvlády

Svůdci lidstva v prázdné dno

Sledují dílo svých zvrhlých dogmat

Očima šílenců – otroků víry


Zmiňuji zde neustále riffy, ale mám k tomu pádný důvod. Skullthronovy a Azazelovy kytarové attacky a melodie tvoří až majestátní atmosféru spolu s pocity agresivity. Mezi nejvíce výrazné pasáže považuji kupříkladu úvodní riff “Nekonečný cyklus obrody”, působící nadmíru útočně, naopak v baladickém kousku “Od počátku ztraceno” mě překvapil úvod, v němž kytary hrají nádhernou, elegantně znějící melodii. Mimochodem, tuhle zvláštní skladbu, působící až baladickým dojmem, mám z celé kolekce skladeb nejvíce v oblibě. Je nasáklá smutkem, krásou, ale i zlobou.


A tohle mohu říct o celé desce, která díky oné zvláštní atmosféře vyznívá vskutku zvláštně. I přes ortodoxní tvář Silva Nigra zde máme desku, pojící k sobě jak krásu, eleganci, tak pocity nenávisti, pohrdání a zloby. Lucifer je krásná bytost, jenž vás omámí svou oslnivou tváří, stejně tak Silva Nigra nahrála materiál, omamující posluchače temnou krásou, zvrácenou romantikou a špinavou, podzemní podstatou black metalu, který je až na dno zapuštěn kořeny v chladném Norsku.


S úsměvem stavíme ohradu z iluzí

S láskou si mícháme jed slepoty

V dobré či zlé si vše dělíme



A když v zoufalství duše se ptá:

„Co je smyslem bytí, co dělat mám?“

Sama si odpoví hlasem andělským

Byť už sama nepozná, co je jen blud démonský.

Tracklist:
1. Zrada odjinud

2. Nekonečný cyklus obrody

3. Demiurgus

4. Od počátku ztraceno

5. Nibius

6. Infernální sabat transcendence

7. Spasen nenávistí


Sestava:
Pestkrist - bicí

Azazel - kytary

Skullthrone - kytary

Akharon - vokál

Asag - basa

Label: Seven Gates of Hell
Žánr: raw black metal
Národnost: Česko
Hodnocení: 8/10

Žádné komentáře:

Okomentovat