pondělí 18. července 2016

Hell Fast Attack X


Pátek:

Hell Fast Attack, ne jen pro mě nejočekávanější festival letošního roku oslavil své desáté účinkování na pagan a black metalové scéně nejsilnější sestavou kapel svojí historie. Kdy naposledy jste mohli spatřit bok po boku klasiky, jako jsou Kroda či Khors? Ukrajinskou smetánku bok po boku, tvořící silné duo, hrdě nesoucí vlajky této národnosti, prezentující svou vlast tou nejpůsobivější hudbou? Nebo severskou legendární Hornu, smečku, podílející se na vzniku finské podzemní scény spolu s temným projektem Baptism či minimálně koncertně aktivními old school okultisty Funeral Winds? Už od prvních chvil zveřejňování jmen line-upu bylo zřejmé, že se bude jednat o nevšední zážitek. S jeho završením se tyto domněnky prohloubily a po skončení festivalu potvrdily.

Chystání se na festival jsem tentokrát pojal opravdu zodpovědně, abych stihl všechny účinkující, před tím se rozkoukal, oslovil známé a to vše v normálním, přirozeném tempu. Proto jsem byl k odjezdu přichystán z části již ve čtvrtek, zbytek jsem doladil ráno a už jen odpočítával celou akci zbytečně brzdící čas, který jako by utíkal schválně pomaleji a pomaleji. Při čekání na šalinu jsem nabral zbloudilce, netušícího směru ani pozice brněnské přehrady. Cesta tím pádem utíkala krapet svižněji, na přestupní zastávce u zoologické zahrady proběhlo další náhodné setkání, avšak žádní další černooděnci v dohledu, což mě mírně znepokojilo, neboť jsem čekal zástupy maniaků jdoucích na festival i přes fakt, že brzy měla začít první kapela. (minule to tak bylo).

Tím se dostáváme k prvnímu dojmu při vejití do prostorů útulného rodinného areálu Obora. Návštěvníků nebylo tolik, v kolik jsem doufal. Nevím, zda jsou “fanoušci” opravdu tak líní, či za to mohl i německý Under the Black Sun festival, konající se bok po boku s HFA. Nechci vytvářet unáhlené závěry a teorie, netuším, kolik lidí festival přišlo podpořit, ale dojem jsem z pohledu na plac neměl moc valný, stejně jako z chabější atmosféry, nedosahující bouřlivosti minulého ročníku.

Samozřejmě jsem byl i tak velmi spokojený, neboť jsem po roce uvítal pohled na příjemný areál, jehož útroby již obléhaly zvuky mému uchu velmi známé. Stíny Plamenů jsem letos viděl teprve podruhé. Morbivoda mám koncertně zažitého více s Trollech, proto jsem se na Stíny těšil, leč už jsem se nemohl dočkat zahraničních skupin. Musím pochválit zvukaře, i v první lajně byl zvuk čistý, tím pádem šlo rozumět každému slovu, unikajícímu z hrdla zpěváka jako krysy prchající před deratizací. Musím se přiznat, že poslední dvě desky “Propadlé vody” a “Šum v pološerech” mým uším nelahodí tolik jako starší tvorba. I tak mě však set bavil, mohlo za to i showmanské vystupování lídra Morbivoda.


Silva Nigra však ukázala, kdo je českým pánem pekla, zasluhujícím usednout na ohnivý trůn. Kapela má venku čerstvou fošnu “Světlonoš”, na níž se formace zdá být v životní formě a to smečka potvrdila na pódiu. Na své si přišli jak fandové starší tvorby, tak i ti, co vyznávají novou podobu Silva Nigra. Nové skladby jsem nepoznal, album jsem v té době neměl poslechnuté, ale dojem mi to nijak nepokazilo. Osobně bych uvítal více písní z alba “Bible bolestných nářků”, i tak mně tito satanáši podlomili kolena pod náporem drtivého old schoolu, plného nekonečné agrese a nenávisti.


Vspolokh byly jednou jedinou kapelou, kterou jsem neznal a neměl poslechnutou. Jejich muziku jsme vnímali z dáli, při obhlídce stánků, v nichž labely prodávaly velmi kvalitní výběr CD i kazet, LP a dalších zajímavostí, jako tištěných hudebních novin. Cenově malinko dražší než stánky na minulém devátém ročníku, i tak se jednalo o velmi přátelské částky. Zpět k muzice. Z toho, co mé uši zachytily, mě muzika pagan/blackové hordy z Ruska nijak nebrala a nepřinutila mou tělesnou schránku napochodovat před pódium s pěstí zaťatou a připravenou k hrození, tudíž jsem se věnoval jiným věcem a vyčkával na 20:10, kdy měli pódium obsadit okultní mystici z Polska – Blaze of Perdition.


Blaze of Perdition zahráli na atmosferičtější, nepřístupnější notu, s obměněnou image. Live vokalista Rattenkönig vystřídal zlatou elegantní masku za černou, zlejší a větší kapuci.(Kapela měla v roce 2013 nehodu, při které byl dvorní zpěvák vážně zraněn a kytarista skupiny zemřel). Kytaristé, oděni rovněž v kápích s černými brýlemi, působili trošku avantgardně, sázeli však jeden lepší riff jak druhý. Jen doprovodná kytara možná mohla mít hlasitější zvuk, více v popředí. Občas mi sound Poláků přišel málo hutný, málo vyplňující prostor. Jako frontman dominoval baskytarista, jediný moc nezapadající vzhledově, o to více na sebe strhával pozornost.Kapele by však mnohem více bodla tma, ladící k okultnímu počínání. Přes den se jejich snažení vytrácelo a mírně sláblo…


Baptism měli zpoždění kvůli opožděnému letu, proto jsme se ve 21:30 dočkali první ukrajinské kapely z trojice potvrzených jmen. Kroda byla pro mě v ten večer splněným snem. Celkově však zanechala dojem velmi rozporuplný. Co za to mohlo? Především žalostný fakt výpomoci playbacku (čisté sborové vokály ve “Schwarzpfad IV (Heil Ragnarok!)” – a to se to frontman snažil skrývat) či zařazení tří cover verzí. (dvě od Temnozor, jedna od Burzum). Chápu zklamání fanoušků, co kapelu viděli dříve a zaznamenali ji v silnější formě. Pro mě tohle byla první zkušenost, a tak Ukrajincům tyto drobnosti odpustím, jako celek mě muzika strhla na svou stranu.Taky by Erika nezabilo, kdyby v ruce třímal flétnu a občasně nám něco zahrál, přeci jen by to znělo trošku živěji, než v případě samplů. Ale popravdě, aby Kroda uhrála vše, co její hudba skýtá, musela by mít minimálně dva další muzikanty. Eisenslav rovněž působil statičtěji oproti vystupování minulosti, kdy proháněl divoce hřívu a víc se dění oddával. Celkově nová sestava, nová image.


Opoždění Baptism přivezli do areálu chlad a mráz ze svých končin. Lord Sargofagian byl frontman jak se sluší a patří, se svým krkavčím skřekem nutil i mou osobu fanaticky hrozit a z úst vypouštět úryvky textů. Sg.7 (Horna) a bicman LRH (Horna) byli pro mě nejvyšším bodem, k němuž jsem směřoval svou pozornost, neboť jsem se na tyto headlinery těšil nejvíce. Co mě ovšem doslova přinutilo k posedlosti v kotli, bylo zařazení kousku “Morbid Wings of Sathanas” z mého nejoblíbenějšího, stejnojmenného alba diskografie projektu. Zazněla i jedna novinka v podobě “Devil’s Fire“, pocházející z chystané fošny “V: The Devil’s Fire”.


 Horna zmasakrovala celý festival, všechny účinkující a s naprostým přehledem kázala, jak má znít pravý black. Horna měla největší sílu v syrové energii, špíně a všudypřítomnému zlu. Spellgoth disponoval chorobným, místy až nemocným projevem. V jeho těle je satan, duše uvnitř něj je posedlá. Se svým pentagramem zavěšeným na růženci, držíího v rukou proklínal všechny přihlížející. Sehranost dodávala koncertu na dojmu získaných zkušeností. Stála před námi časem zvrásněná kapela zkušených lidí, co si na nic nehráli a naprali do nás jednoduše špinavou kvalitu bez zbytečných příkras. Bodejť ne, Horna je stará kultovka, co moc dobře ví, jak se kuje černý kov. Hrálo se z novinky “Hengen tulet”, ale také z klasického díla velechorobnosti “Sudentaival”, i když jsem se nedočkal hymnusu “Black Metal Sodomy”, což mě zklamalo. Bylo mi sympatické, že finská úderka se snažila zastoupit co nejvíce svých dosud nahraných alb, každý si přišel na své.

První den za námi, první den natřískaný nejkvalitnější porcí zážitků. Jako omráčený jsem nechápal, čeho jsem byl právě svědkem. A to mi ještě nedocházelo to, že mě čeká den druhý, se stejně mocným playlistem jmen. Také jsem netušil, že mě čeká test v psychické i fyzické síle a také v dokazování lásky black metalu, neboť jsem se dozvěděl, že festivalové taxi nejezdí do města. Zůstal jsem uprostřed ničeho, na opuštěné zastávce. Spoje v noci nejezdily, zhruba pěti až šestihodinové bloudění hraničící s bezmocí a beznadějí skončilo ranním příchodem domů s odhodláním už nikam nejít a padnout do peřin na věčný odpočinek. Samozřejmě jsem i přes krutou únavu nedokázal pomyslet na zničený Hell Fast Attack a připravení se o mnoho dalších zážitků, a tak jsem se pořádně prospal a i tak znavený jsem byl další den připravený vyrazit bojovat dál, i když díky delší hibernací trošku pozdě…

Autor fotek: Marek Maślanka – celé album zde

Line-up
Stíny Plamenů
Silva Nigra
Vspolokh
Blaze of Perdition
Baptism
Kroda
Horna

Sobota:


  2.červenec – datum, nesoucí vlajku druhého dne moravského pagan a black metalového festivalu Hell Fast Attack, přinášelo zároveň i smrt mojí tělesné i psychické stránce. Jelikož jsem za sebou měl krom obrovských zážitků z prvního dne, o nichž jsem si myslel, že to byl pouhý sen (Horna, Kroda, Baptism, pořád jsem nechápal, že jsem tahle jména opravdu viděl, v mojí mysli se jevila jako duchové, již se zjevili a posléze vypařili) i nešťastnou událost co se dopravy domů týče, netušil jsem, zda se vůbec budu chtít do areálu Obory vrátit a přežít další náročný den a poté tam ještě spát.

Samozřejmě jsem začal sám sobě vyčítat, že jsem máslo, a že když tak moc black metalem žiji, že pro něj snad i něco udělám, a tak jsem ze sebe v rámci možností udělal člověka (po zbytek festivalu jsem působil spíš vzezřením trosky) a po občerstvení žaludku a nakopnutí myšlenek kávou jsem vyrazil zpět válčit na brněnskou přehradu, kam jsem dorazil pozdě, neboť jsem byl po dlouhou dobu ve vegetativním stavu. Přišel jsem o vystupující: Pačess, Taran, Stormantt. Podle reakcí fans jsem se nepřipravil o nic extra. Pačess měl údajně mizerný zvuk, přičněmž skupině prohazovali intra a mezihry. Stormnatt působili podle mnohých směšně nebo nudně a Taran průměrně, navíc bez vokalisty, který odešel z mnou nezaznamenaných důvodů i z Arkony. Vždy se objevily nějaké ty proti-názory, takže je to na každém zvlášť, já mám zmíněné skupiny studiově rád, proto mě celkem mrzelo, že jsem o vystoupení přišel.


Do prostorů Obory jsem dorazil už při drtivých rytmech zabijáků z Litvy – Luctus. Zajistil jsem si koupi Hell Fast Attack merche (předposlední triko) a převlečen ve festivalovém dresu jsem šel sledovat mašinerii, spolehlivě pokořující ostatní kapely festivalu. Luctus byli podle mnohých jednou z nejlepších, ne-li nejlepší kapelou na desátém ročníku. K těmto radostným výkřikům se s radostí přidám. Luctus jsem viděl kdysi v Brně, tuším na Apokalypsa festivalu. Byl to v oněch časech jeden z mých prvních BM koncertů. Již tehdy jsem byl nadšený, tak co teprve v sobotu? Luctus od té doby vyrostli do nezměrných rozměrů, stvořili výborné songy a vyšperkovali svůj výraz spolu s pódiovou prezentací k dokonalosti.


Za vynikající set mohl jak asi nejlepší zvuk za celý festival, nechávající vynikat všechny instrumenty, agresi, dynamiku i energii, tak i kvalitní písně a velké nasazení kapely jdoucí ruku v ruce s profesionalitou a hráčskou vyspělostí. Můj zrak a údiv nejvíce patřil obrovi sedícímu za bicí baterií Kingasovi. Jeho osobu jsem označil za „hovado“, protože to, jak hrál, se dalo popsat jako naklepávání masa na jatkách. Kapela propaguje aktuální nahrávku “Ryšys”, ze které hrála docela hojně. Patří k vrcholu tvorby Luctus, stvrzující jejich pozici na scéně.


Německá Sarkrista to po Luctus neměla vůbec snadné. Black metalisté s klasickou image žánru (pomalované obličeje war painty s trochou krve, nábojáky atd.) hráli poctivý raw black, střídající rubanice s houpavými melodiemi. Němce mám rád i studiově, je to příjemná muzika, co neposadí na prdel, ale vaši nohu donutí ke klepání o podlahu. Jenže po intenzivním koncertě Luctus Sarkrista působila jako slabý odvar. Na druhou stranu, která kapela by zaujala po tak neskutečném koncertě Litvanů.


Nyní se dostáváme k tomu, co celý druhý den postavilo na stoličku, vložilo krk do oprátky a stoličku podkoplo. I přes přítomnost zářných předpovědí o tom, jak má být krásně, se vše během chvíle s prominutím posralo. Už na zastávce, ze které jsem vyhlížel autobus při odpolední cestě do areálu, jsem zaznamenal změnu v atmosféře. Déšť se nejprve projevoval jako poprchávání vlastně již při Luctus. Následně se spustil vcelku nepříjemný slejvák. Druhá ukrajinská kapela festivalu Khors tak vyčkávala, zda se déšť nezmírní, počasí však progres zdá se neuznávalo, a tak skupina započala se svým koncertem i tak.

Na Khors ještě bylo lidí vcelku dost. Fanoušci se oddávali dění a já si déšť i užíval, neboť setu přidával na atmosféře a i na pocitu nacházení se na ukrajinských válečných polích, na nichž padlé vojáky kropí chladné dešťové kapky, smývající z jejich těl krev. Khors zde předvedli mnohonásobně lepší set oproti předminulému ročníku (i ten však stál za to). Hudebníci se jevili jako hrdé, profesionální a zkušenostmi ošlehané těleso, mající právo patřit mezi špičku UG pagan/black metalové scény. Grandiózní sehranost byla patrná, zvuk už nemohl být lepší a výběr skladeb téže. Kapela prala do deštěm obléhaných fanoušků kousky jako “My Cossack Way”, “No Oaths No Tears No Knees!” či moji milovanou “Wisdom of Centuries”, která mě vždy lapí do své melancholické nálady. Samozřejmě nemohla chybět hitovka “Mysticism” ze stejnojmenné uznávané fošny.


 Projekt z Německa Infestus poslouchám už nějaký ten pátek, z nějakého důvodu jsem ovšem set projektu nebral na vědomí a opomíjel přítomnost formace. Neustále jsem před startem pátečního programu žvanil o Horně, Kzohh či Baptism, ale netušil jsem, že smrt přijde ze mnou sice poslouchané, avšak mou natěšeností zapomenuté kapely. Infestus rovná se Andras, Andras rovná se Infestus. Na pódiu šlo sakra znát, že Infestus je jeho dítě, že jím žije a že pro něj hudba znamená vše. Své muzice se naprosto oddal, proto jeho koncert mohu popsat jako velmi emotivní a osobní záležitost. Kapela mu nestála v cestě, hrála to, co dostala přidělené v ústraní. Hlas lídra kapely mi zní v uších do dnešních hodin. Agresivní skřeky, žalostné výkřiky, šepot či temné hlubší polohy a k tomu všemu nepředvídatelné riffy, utvářející spolu s bicími drtivou hradbu chladné hudby. Set patřil hlavně poslednímu albu “The Reflecting Void”, vymykajícímu se běžnému black metalu.


 Nizozemci Funeral Winds schytali největší dešťovou invazi, totéž platí i pro poslední vystupující, proto účastnost lidí značně prořídla. Zvláštní, metalisti se chovali jako bárbínky a šampónci, co se raději krčili pod střechou či ve stanu. Black metalisté z cukrové vaty, co se asi báli, že se následkem zmoknutí roztečou No nic, kašlat na to, kapelu jsem si užil i v promrzlém stavu s kapkami padajícími na mé tělo oblečené pouze v triku. Funeral Winds zahráli kvalitní koncert, leč neobsahující pocity podlomených kolen, nebo držky vyvrácené z pantů. Byl to kvalitní old school s přímým tahem na branku a nádechem okultna (svícny, vůně kadidla plazící se ve světly ozářeném dýmu, zaříkávání, tohle prostě miluju). Moje plus mají ti, co pařili uprostřed placu ve velké kaluži a po nich ti, co vydrželi set do konce (platí i pro poslední skupinu). Ostatní se styďte.



Poslední jméno v line-upu přineslo do areálu Obory morovou ránu (tématika textů i show). Kzohh je projektem, který uctívám až fanatickým způsobem. Jeho řady tvoří špička ukrajinské scény – Khorus (Khors – basa), Odalv (Elderblood, Ulvegr, ex Nokturnal Mortum – bicí). Helg (Khors, Ulvegr – kytara). Hyozt (Reusmarkt – samply, klávesy) a Zhoth (Reusmarkt – vokály).

Vy všichni cukroví metalisté, co jste se před smrtí krčili ve stanech, jste udělali obrovskou chybu, neboť taková show se nevidí moc často. Intro, znějící ve středověkých melodiích značících veselí, obklopilo hranice areálu jako hřejivý plamen, ohřívající zbídačená těla, vyčkávající na dění na place. Stejně jako na desce se však vše změnilo v temný, ambientní hymnus smrti. Celému počínání, odehrávajícímu se na pódiu, dodával chladný déšť s poryvem větru a prořídlostí davu děsivou atmosféru. Jako by Hell Fast Attack skutečně postihla morová rána, beroucí si s sebou nevinné duše.


Započala “Alousia et Pestilentia Ignearia”, která svým neskutečně drtivým zvukem a kosti lámajícími tempy málem přivodila mému srdci zástavu. Vše rázem utichlo a muzikanti navázali doomovými těžkotonážními tempy za doprovodu Zhothova skřeku, pronásledovaného smíchem, výkřiky a krysami, proudícími kolem mrtvých těl. Celá formace byla oděna v pláštích, kapucích a maskách nahánějících hrůzu a pocit jakéhosi tajemna. Zhoth disponoval nejvýraznější image, značně se odlišující od zbytku kapely, rovněž roli showmana zvládal na jedničku.



Hustý dým, převážně rudá světla, pochodně, na nichž plápolaly plameny. Atmosféra se dala krájet. Posléze započala “Massebegravelser” a Zhoth, svíjející se ve smrtelných křečích na podlaze pódia, vydávající do mikrofonu bolestné výkřiky. Doomová hutnost střídala black metalové sypačky, celé představení bralo dech. Místy mi opravdu běhal mráz po zádech. Už jsem ani nevěděl, zda mrznu díky tříhodinovému postávání v dešti pouze v triku, nebo na mě působí smrtící představení Ukrajinců takovou silou (jediné, co bych vytknul, byla ztráta kláves a samplů v rychlých pasážích, kdy je do sebe pohltil zmíněný mohutný zvuk).

Působivé byly také ambientní vsuvky. Tak hmatatelnou atmosféru, navozující dojem smrti, jsem v životě nezažil. Z pódia se té noci linulo s menšími úpravami celé poslední album “Rye. Fleas. Chrismon.” (recenzi si můžete přečíst na tomto odkaze), vyprávějící o morové ráně ve středověku, mixující různé odnože black metalu s doom metalem, filmovou dramatičností a výpravností. Vrchol ne jen ukrajinských smeček, brázdících pódium HFA, ale i vrcholný koncert celého festivalu a pro mě dosud jeden z největších hudebních zážitků vůbec.



Děkuji oběma pořadatelům za desátý ročník festivalu Hell Fast Attack, který považuji za ohromný zážitek, neboť jsem spatřil jména black/pagan scény, jaká jsem chtěl zažít na pódiu opravdu dlouho a prožil to s těmi nejlepšími lidmi. Díky celému HFA týmu za vynikající organizaci, fanouškům za skvělou domovskou atmosféru a kapelám za nadstandardní hudební výkony. Zvukaři také patří má poklona. To je kouzlo undergroundových rodinných festivalů, kterého nikdy slavné velké akce nedosáhnou, kvalita budovaná pro fanoušky a dobrý pocit pořadatele.

Autor fotek: Záhněda

Line-up:
Pačess
Taran
Stormnatt
Luctus
Khors
Infestus
Funeral Winds
Kzohh



Žádné komentáře:

Okomentovat